Jumaat, 26 Februari 2010

Si Dumbo. - Dua

Bangun aku, separuh mamai
Si Dumbo masih mencanai
Kata-kata basinya

"Sejarah merupakan pembelajaran mengenai ......."

Peduli apa aku
Sejarah cuma sejarah
Cerita orang-orang mati
Yang lepas biarlah lepas
Buang masa diulang

Pensel, pen, pembaris, correction pen
Bertaburan dimuntah keluar kotak pensel
Mengapa dipanggil kotak pensel?
Sedangkan yang menghuni juga pen, pembaris, correction pen
Biarkan di depan mata

Mata kutumpukan pada sialan itu

Aku muak, meluat
Jelik dengan wajah Si Dumbo
Kerjanya menghentam aku
Bodoh

Dia pusing
Belakangi aku

Ku capai jangka lukis di tepi
Genggam pangkalnya
Lihat pada leher, jangan tersasar

Hayunkan tangan, ke belakang
Dan baling

"Zasssssss!"
Yeahhh, tepat
Ke titik saraf tunjang
Kolar kemejanya dibasahi cecair merah, darah

Aku senyum simpul, puas
Lihat dia rebah, terlepas kapur tulis di tangan

Si Dumbo kini cuma sebahagian dari mata pelajarannya






Sejarah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan