Ahad, 28 Februari 2010

Selamat Tinggal.

Jendela paparkan keheningan
Subuh
Ada yang sedang berbicara dengan Tuhannya
Sedang sarapan
Atau mungkin masih dalam dunia mainan pejaman mata
Seronok

Dan aku
Bersama yang lain
Hari ini yang terakhir
Bakal ku sarung kurung putih
Kain biru
Lencana
Tanda nama
Beg
Segala jadah yang biasa si pendek akal kenakan pada dirinya
Untuk terakhir kali

Langkah diiringi ketidaksabaran
Menanti jam 3.30 petang
Jahanamlah subjek yang aku duduki hari ini
Tak peduli
Yang penting cuma seronoknya itu
Hebatnya itu
Selepas aku bangun dari kerusi

"Kriiinnngggg!"
Ya, itu yang aku tunggu
Jam loceng melantangkan iramanya
Angkat beg, lari
Lari

Dan kami berpesta sepuasnya
Sepuasnya dan sepuasnya


Pulang aku tersedu-sedu
Dadaku naik turun, ah kepala aku pusing
Sengih, aku ketawa
Haha, haha dan haha dan seterusnya
Aku seronok
Lima botol aku balun
Bahagianya
Berakhir sudah; Sekolah Pergi Mampus
Ya, akronim itu
Fikirlah sendiri


Selamat Tinggal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan