Isnin, 11 Oktober 2010

Permainan Hidup.

“Life is just like a game”

Permainan ada maknanya yang tersendiri. Semuanya tentang strategi untuk menguasai, dan kemenangan. Tapi itu pun kalau kau bernasib baik. Adat yang melengkapi situasi ini ialah sebaliknya - kalau kau belum cukup kuat untuk menandingi apa yang lawan kau ada, that’s the end. Kenyataan kalah akan terpampang di dahi-dahi yang lemah ini. Jadi kita semua harus faham kenapa orang kata (dan aku pun kata) hidup ini macam permainan.

Permainan secara kasarnya diklasifikasikan dengan istilah ’seronok’ dan mampu untuk possess pemikiran seseorang. Tapi tak semudah hidup. Kadang-kadang permainan hidup pun boleh jadi susah lah kan aku rasa. That is why some people gave up on handling life. Bila rasa nikmat, bongkak. Bila rasa bullshit, bunuh diri. Manusia memang tipikal, mencipta sesuatu yang memakan diri. Lepas itu sibuk tuding jari sana-sini menuduh semua orang, lagi teruk bila menyalahkan takdir. Kalau tak takut kena panah petir, silalah salahkan Tuhan dan takdir. Kau kena sedar ada empat lagi jari menuding ke arah kau sendiri.

Sama ada bersedia atau tidak, ada kekuatan atau lemah tak terbantu, kita semua kena hadapi benda yang sama. Tak ada hak lebih dan kurang bagi semua yang hidup. Equality - satu perkara yang Tuhan tetapkan untuk kau, aku, dia dan semua dalam perkara yang tertentu - darjat, kuasa, harta. Chapter paling akhir dalam buku semua orang pun akan berkisahkan perkara yang sama - kematian. Jadi apa yang membezakan cuma sifat, penampilan, persepsi dan cara hidup. Dan perkara yang membezakan itulah yang membawa tiap-tiap satu dari kita menjalani cerita-cerita signifikan dan pengalaman yang tak similar sesama sendiri. Unik tetapi tak semua belajar untuk mencintai identiti ini. Bayangkanlah kalau semua orang berambut hitam, sukakan benda yang cliche dan bercakap perkara yang lame. Mana nilai diversiti dalam dunia ini. Besar kuasa Tuhan, kemampuan yang tak tercapai akal untuk kita fahamkan tapi ada yang buat-buat tak nampak dan masih berlagak pandai.

Permainan dunia semuanya sudah diatur. Kau tak boleh gamble terlalu banyak, tak boleh expect terlalu banyak dan mengharapkan semua akan berlaku mengikut hukum karma. Tidak, bukan semua benda. Things may not happen like you want it to be. Itu peraturan dunia yang aku konklusikan sepanjang aku hidup, mungkin aku silap, betulkan aku.


Aku rasa macam bullshit lepas aku taip benda ini - tapi aku takkan bunuh diri.

1 ulasan:

  1. dont..!jangan bunuh entry nih dengan bullshit..
    Great!!!aku suka sangat2 dengan yang serupa ni..ko tul2 teriak guna hati dan akal...I like it..seriously!

    BalasPadam